Merih Akoğul - Canan Tor - O, Bu, Ben

Merih Akoğul

O, BU, BEN

1980'li yıllar.
İlk gençliğim. Lise son sınıftayken ordu yönetime el koymuş ve on iki Eylül askeri darbesi ile tanışmışım. Evde soba kurup kitap yakmışım annemle birlikte. Neden; çünkü amcam, Urfa Suruç'ta
henüz çiçeği burnunda teğmen ve sıkıyönetim komutanıyken kendisine isnat edilen bir suçla Metris Cezaevinde. 

Babam, amcamın vasisi olduğu için, her an askerlerin evimizi basıp arama yapabilme korkusunu yaşıyoruz. Evin baş köşesinde, salonda çerçevesinde büyük Atatürk fotoğrafı asılı. Acaba bu fotoğrafın salonda baş köşede duvarda olması evi aramaya gelecek askerler açısından caydırıcı olur mu? Aklıma geliyor sadece.

Aynı zamanda üniversiteye hazırlanıyorum. Zamanın yerli, meşhur şarkıcıları İbrahim Tatlıses, Ferdi Tayfur, Orhan Gencebay, s
okaklarda, üç tekerlekli seyyar satıcı arabalarında Hatasız Kul Olmaz, Çeşme, Ayağında Kundura şarkıları. Odamda, Orhan Gencebay ile Zengin ve Yoksul dizisinin başrol oyuncusu Nick Nolte'nin posteri var.

Okumaya çok meraklı olduğum için imkanlar ölçüsünde dergiler alıyorum. Hey, Onyedi Aylık Gençlik Dergisi. Posterler dergilerin hediyeleri. Gazetelerin de dergi ve poster ekleri var. Babam odamdaki Nick Nolte'nin posterine takıyor. Kendince beğenmiyor tabii... Kızının beğenilerinden kuşkulu, "Kızım Sirkeci Hamallar Pazarında bu tiplerden çok var" diyor. Ama ben beğenimi yanımda taşıyorum, kazandığım üniversitenin yurdundaki odamda, ranza şeklindeki yatağımın yanı başına asıyorum. Yurttaki kız arkadaşlarım da beğenilerimden muzdarip. Şimdilerde diziyi de hatırlamıyorum, oyuncunun o dönemki hallerini de. Dizinin ismi kalmış aklımda Zengin ve Yoksul. Hem zenginmişiz hem de yoksul ve yoksun.

Artık odasının duvarlarına poster asan genç var mıdır acaba. Anadolu'da gezdiğimiz yerlerde esnaf dükkanlarında, kahvehanelerde hep Atatürk fotoğrafı yanında yöresel takvim ve manzara fotoğrafları asılıdır. Bu nesil dünyadaki zamanını tamamladıktan sonra bu bize özgü somut olmayan kültürel miras da yok olacak. Şimdilerde artık gözler duvarlarda değil ekranda. Hem de daraltılmış, sıkışık bir ekranda umut arıyor.

Evimiz, askerler tarafından aranmadı. Kitaplar boşuna kül oldu.
Keşke yakmasaydık. Ama benim kararım değildi.


Fotoğraf : Merih Akoğul
Anı Öykü : Canan Tor


 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yaparken:
1. Yaptığınız yorumun, mutlaka konuyla ilgili olmasına özen gösteriniz.
2. İsim ve Soy ismi yazmayı unutmayınız.
3. Konuyla ilgili olmayan sorularınız için lütfen iletişim formunu kullanınız.

© Onanafod Blogunda yayınlanan tüm fotoğraf ve yazıların telif hakları, Onanafod blogu sanal yayını, tanıtımı, kitapları dışında fotoğrafçıya ve yazara aittir.